Lättläst

Språk

Englishsuomisvenska
Två personer lyssnar och läser

Lättlästa böcker

Många människor behöver enkla texter.

På biblioteket finns lättlästa och mycket lättlästa böcker.

De har ett enkelt och rakt språk. Ofta innehåller de många bilder.

Det finns romaner, deckare, dikter och fakta-böcker.

 

Läs och lyssna på lättläst

Läs och lyssna på böcker på lätt svenska

I många lättlästa böcker finns en mp3-skiva.

Då kan du läsa och lyssna samtidigt.

 

Du kan också lyssna på böcker på lätt svenska i mobilen.

Det kallas för e-ljudböcker.

Med lånekortsnumret och din pinkod
kan du låna direkt i appen Biblio.

 

Lättläst nyhetstidning

I tidningen 8 SIDOR

kan du läsa nyheter på enkel svenska.