Mall Artikelsida (Allt om Götabiblioteken (H1))

Language

Englishsuomisvenska
Texten Släkten och slavarna Carl Johan De Geer mot grön bakgrund

När IFK spelade på Idrottsparken under 70-talet hände det ofta under andra halvlek att en raspig stämma hördes från de bakre raderna på VM-läktaren.

”Vita-blå!”, ropade rösten.

Det var en klädsam hyllning till hemmalaget och en uppmaning till att kämpa lite mer.

”Vita-blå!”.

Jag har inte tänkt på detta minne på länge, men det dyker upp när jag sett Carl Johan De Geers pågående utställning ”Släkten och slavarna” på Norrköpings Konstmuseum och läst den illgröna boken, grönare än en prinsesstårta, med samma namn.

Konstnärer brukar vilja skapa sig ett namn, men hos De Geer är det tvärtom. Stora delar av Carl Johan De Geers konstnärskap har handlar om att befria sig från sitt namn, sitt arv och sitt adelskap inklusive en svår – För ett barn omöjlig - barndom. ”På 1960-talet förnekade jag att jag hade en släkt. Jag själv, och mina vänner och kollegor, talade inte om får våra föräldrar vilka telefonnummer vi hade. Vi var överens om en sak. Vi hade inget ursprung”. 

Det var en strategi, mer kulturrevolutionär än kulturradikal, som inte fungerade. Ju mer han försökte bli en annan, desto mer var han tvungen att söka sig tillbaka till sin uppväxt, sin familj och släkt. Så långt tillbaka som till 1600-talet kom han inte. Förrän nu, eller en bit in på 00-talet när någon påminde honom om att hans anfader under en tid ägt en slavstation på den afrikanska guldkusten, i dag Ghana.

Anfadern var Louis De Geer (1587-1652), den mest kände och hyllade mannen i Norrköpings historia.

Utställningen på Norrköpings Konstmuseum blir på nytt en uppgörelse med arvet. Men nu står större frågor på spel: människovärde, kolonialism, slav- och vapenhandel, våld och guld. Carl Johan De Geers gestaltning av detta ryms i ett av museets gallerier.

Press Försvarad skolbänk 2018

Salen pryds av gammaldagsskolbänkar med öppna lock. I dessa korrigeras skolans historia om Louis De Geer som den svenska industrins fader, och på 2000-talet lanserad som den framgångsrike entreprenören. I bänkarna visas slavskepp till sjöss på stormande hav, delar av en styckad slavstation lagda på en hopknölad röd matta. På ett fotografi på slavfortet har Carl Johan De Geer tecknat en piratflagga för sett med den adliga släktens valspråk, Non sans cause, Inte utan orsak. Ett salongsbord bär upp en bild av kedjeslavar över vilken ett porträtt av Louis De Geer stiger som en sol över en helvetisk värld.

Naturligtvis förbinder Släkten och Slavarna De Geers historia med Norrköpings. Från museet kan man skönja den som ett vitt stråk genom Norrköping. Jag följer det från Kristinaplatsen och konstmuseet, ritat av stadsarkitekten Kurt von Schmalensee 1947, till Gamla torget och Carl Milles staty över Louis De Geer som blev klar 1945.

Carl Milles var under kriget en beundrare av Hitler och nazismen. Ändå får han efter andra världskriget uppdraget att föreviga slavhandlaren och industrifadern. Strax intill ligger konsert- och kongresshuset Louis De Geer (invigt 1994). Och i backen ovanför tronar det gamla läroverket, sedan 1966 kommunal skola och sedan 1967 De Geergymnasiet.

Ännu 367 år efter sin död dominerar Louis De Geer Norrköping fullständigt. Det här också här det vita stråket är som tätast. Som en dimma inlindar det Norrköpings konservativa historia i bedräglig vithet.

Vita-blå!

Sedan länge har stadens demografi sett annorlunda ut. Norrköping har varit säte för både Invandrarverket och Integrationsverket. Och idag, tidstypiskt nog, finns bara Migrationsverket kvar.

Med Norrköpings Konstmuseum och ”Släkten och slavarna” blir det vita stråket tydligt.

Text: Mats Granberg

 

Bild på dator på ett skrivbord.
fotograf - xxxxx

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Integer hendrerit tellus et euismod rutrum. Fusce tempus mi urna, sed mollis turpis tincidunt non. In posuere eu diam nec ullamcorper. Quisque rutrum elementum lectus, dapibus semper diam commodo id. Nunc euismod ullamcorper dui sed imperdiet. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. Fusce nec vehicula lacus. Curabitur pellentesque ultrices tincidunt. Maecenas sapien tortor, ornare eu euismod pulvinar, lobortis vitae nibh. Suspendisse vulputate tellus id eros porttitor ultrices. Praesent nec lorem nisi. Morbi sem enim, blandit at ultrices sed, facilisis quis nunc. Phasellus non massa quam.

En dekorativ bild
fotograf - xxxxxx

Samarbetet som utökade (H3)

Ut ultrices posuere mi in laoreet. In fermentum, enim nec egestas rutrum, dolor purus pellentesque nulla, eget consectetur lectus orci non lectus. Aenean vitae felis in velit pellentesque suscipit. Proin faucibus, turpis vel varius suscipit, lectus sem placerat mi, iaculis aliquam mi leo non ligula. Maecenas porttitor justo in risus tincidunt, in ultricies leo maximus. Suspendisse tortor nisi, varius id odio ullamcorper, fringilla pharetra sem. Pellentesque eleifend semper est, sed maximus mauris consectetur gravida. Quisque hendrerit blandit magna sed pretium. Aliquam sed consequat quam. Quisque eget ex rutrum, iaculis urna eu, mattis tellus. Ut quis efficitur nisi. Donec congue tristique eleifend. Nulla commodo, neque et dapibus commodo, felis nisi consequat arcu, ut finibus arcu dolor elementum turpis. Donec ac pellentesque neque. Nunc elementum at sapien nec condimentum.

H4 Rubrik

Praesent nibh orci, facilisis nec faucibus non, sodales sit amet massa. In sed eros mauris. Nam sed mi blandit, fermentum odio at, cursus est. Vivamus consequat mattis lorem, eget scelerisque leo imperdiet at. Pellentesque pretium tellus enim, a dapibus risus varius sit amet. Sed volutpat bibendum nibh, eu porta libero vestibulum eu. Phasellus vulputate lectus sed tincidunt finibus. Aenean eu mauris massa. Quisque ultricies convallis magna. Morbi interdum, lacus ac fringilla iaculis, orci erat molestie arcu, a rutrum orci neque ac nisl. Integer ut diam felis. Phasellus in molestie urna. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec sagittis dui non eros pharetra finibus.

En dekorativ bild
fotograf - xxxxxx
H5 Rubrik

Maecenas id pellentesque diam. Aliquam sodales, eros et elementum venenatis, metus ipsum molestie elit, eu eleifend dolor orci sagittis purus. Duis libero urna, viverra ac dolor et, vulputate tincidunt nulla. Nulla at luctus nibh, nec viverra mi. Nulla sodales ante ut orci hendrerit, in lobortis leo blandit. Sed quis leo ac sem fermentum feugiat. Duis venenatis ut est non malesuada. Aliquam imperdiet elementum ullamcorper. In lacus tortor, tristique sed dignissim at, commodo eget neque. Sed pellentesque nibh nulla, at rutrum mi eleifend at. Curabitur posuere est quam, et tristique mauris convallis at. Vestibulum in turpis at velit vestibulum euismod.

H6 Rubrik

Mauris pharetra, lacus vitae venenatis sagittis, magna dui sodales tellus, quis luctus justo elit quis tortor. Morbi eget metus sed est rutrum bibendum. Nulla facilisi. Mauris in ipsum non velit elementum dignissim. Etiam consequat eget libero sed euismod. Vestibulum urna arcu, dapibus a sapien non, aliquet eleifend erat. Sed neque nunc, porta facilisis pulvinar id, porta nec neque. Curabitur id turpis nec tellus consequat bibendum. Sed egestas justo eu velit euismod tincidunt. Etiam id elementum lacus, et malesuada turpis. Aliquam vitae semper quam. Aenean magna orci, sollicitudin non ante ultrices, consequat rutrum libero. Aliquam et tellus eu lacus varius lobortis. Vestibulum quis est vel mi dapibus maximus eget ac purus. Etiam et tortor velit.